Att hålla koll på sin digitala identitet

9 04 2010

Det pratas ofta om att rekryterare söker information om aktuella arbetssökande via Google, Pipl, Facebook och andra ställen. Vissa hävdar att det är integritetskränkande. Och en del rekryterare menar att de inte gör det. Men å andra sidan, varför inte? Precis som man själv kollar upp en eventuell arbetsgivare inför en intervju vill ju de ha så mycket fakta som möjligt. Det är helt logiskt. Och informationen finns ju onekligen där, och oftast är det användaren själv som lagt upp den.

Därför är det inte så dumt att söka på sig själv på ovan nämnda platser. Vad är det som dyker upp? Hur ser din profil på Facebook ut för en utomstående? Vad finns det för bilder på dig?

Värt att tänka på är att en bild som kanske är jätterolig och självklar för dig och din närmsta vänskapskrets kan lätt misstolkas av någon annan då den lyfts ur sitt sammanhang. Ha som tumregel att bara lägga upp bilder du lika gärna kan sätta upp på anslagstavlan på jobbet eller för mamma. Sen kan man ju också göra inställningar på Facebook vilka som ska kunna se bilderna. Har andra taggat olustiga bilder på dig, ta helt enkelt bort taggen och be personen ta bort bilden.

Du kan också själv underlätta för rekryterare att hitta ”rätt” information om dig. Genom att ha ett digitalt CV via en blogg, registrera sig på LinkedIn, Twitter, Facebook och liknande platser, så är det den informationen som kommer högst på en googlesökning. Starta ett konto på Flickr och lägg upp ”rätt” sorts bilder där. Genom detta ser du till att det finns relevant information om dig. Det ger större fördelar än att det är tomt.

”Felaktig” information behöver du ju inte oroa dig för så till vida att du inte är med i olika suspekta grupper och forum på nätet. Men det är ju förstås en tolkningsfråga som allt annat!

[tweetmeme https://digitaltjobbsok.wordpress.com/2010/04/09/att-halla-koll…tala-identitet/%5D


Åtgärder

Information

20 responses

9 04 2010
Farbror C

Bra initiativ. Ska länka vidare till flera som behöver läsa det här..

9 04 2010
jobbsk

Tackar!

9 04 2010
Att hålla koll på sin digitala identitet « Jobbcoachernas blogg

[…] Publicerat av jobbcoach den april 9, 2010 Ett mycket läsvärt inlägg på bloggen Digitalt jobbsökande. […]

14 04 2010
Martin

Otroligt bra initiativ!
Ser fram emot att läsa mer =)

14 04 2010
jobbsk

Tack Martin!

14 04 2010
Joel Burman

Arbetsförmedlingen borde bättre kunna nyttja detta. Kanske vore en ide för dig att kontakta dem om att hålla föredrag om detta?

14 04 2010
jobbsk

Ja, kanske vore en idé. Samtidigt har AF blivit betydligt bättre på att uppmuntra egna initiativ, något som jag kanske inte kände tidigare. Men de kanske skulle behöva lite mer konkreta tips att jobba med förvisso.

14 04 2010
Anna

Hej mycket intressant det du skrivit!
Jag arbetar med att rekrytera studenter från Linnéuniversitetet i Växjö och hyr ut dom till företag lokalt här omkring. Det du säger kan jag intyga! Det är många gånger som vi söker på Facebook när vi fått in ett CV. Ett hett tips kan också vara att gå med i företagens FBgruper eller fanpage. Dessa medlemmar är dom som först får reda på när det finns en ledig tjänst. Personligen så gillar jag att använda mig av studenter som är med i vår FBgrupp eller fanpage och det känns som att man lättare och snabbare får kontakt med dessa!

14 04 2010
jobbsk

Tack så mycket! Och bra svar, det bekräftar även att jag inte är ute och cyklar med mina resonemang!

14 04 2010
Veronica

Hej!
Jag sitter här och svär lite över min skola och arbetsförmedlingen för jag får inget bra svar. Jag är som sagt fortfarande studerande men skulle så gärna vilja praktisera innan utbildningen är färdig för att bredda mig ännu mer och känna mig redo för det nya arbetet. Problemet är att jag har ingen praktik i utbildningen. Skolan kan inte hjälpa mig och arbetsförmedlingen tror sig inte heller kunna hjälpa mig (har inte fått svar ännu).

Kan ett företag ta emot mig som praktikan trots att jag inte har skolan eller arbetsförmedlingen bakom mig? (Tänkte på försäkringar och så)
Jag skulle jättegärna vilja veta hur jag ska gå tillväga för att genomföra detta.

Tacksam för tips

MVh
Veronica

14 04 2010
jobbsk

Hej Veronica!
Jag vet inte riktigt hur det där fungerar. Men om du själv hör runt bland företag som du är intresserad av om de har möjlighet att ta emot en praktikant, så kan det vara lättare för AF att i sin tur att godkänna praktikplatsen.

Jag tror inte att det är möjligt att få både studiestöd och aktivitetsstöd samtidigt. Ett alternativ är att praktisera hos ett företag utan ersättning, då du har studiestöd. Men då blir det iofs knepigt med försäkringar kanske. Jag är rädd att jag inte har något bra svar till dig.

14 04 2010
Veronica

Hej!
Tack för ditt svar.
Jag ska fortsätta leta information. Jag såg artikel om denna sida på aftonbaldet och tänkte att jag ska ställa frågan här =)

Jag tycker att någon i detta avlånga land borde veta om man kan praktisera, trots att utbildningen inte innehåller någon praktik (praktik när man är arbetslös är jag inte ute efter utan praktik under utbildningstiden).
Eller har vi ett så felkonstruerat system? Jag vet att genom praktik ökar chansen att få ett jobb efter utbildningen markant och det borde man vilja främja eller?

Tack ialf för ditt inlägg

Mvh
Veronica

14 04 2010
jobbsk

Själv resonerade jag så att det var lika bra att göra praktik under tiden jag sökte jobb. Bättre än att sitta hemma, samtidigt som det ger erfarenhet och skapar kontakter.

14 04 2010
Natta

Superkul att du fått ett jobb på detta sätt men jag har ett litet problem. Söker man på mitt namn på Google så får man upp Aftonbladet och Expressen artiklar som jag helst inte vill att min arbetsgivare ska se. Självklart får de även upp Facebook sidan och min blogg men det är tidningsartiklarna som jag vill få bort. Jag tror faktiskt att de jag söker jobb till kollar upp mig och därför väljer att avstå 😦

Mvh
Nathalie Abbawi (om du vill söka)

14 04 2010
jobbsk

Den typen av länkar kommer alltid högt. Vad du kan göra är att försöka vända detta till något positivt. Att det här har varit en av dina negativa sidor som du sedan aktivt jobbat med att förändra.

14 04 2010
Berit Södergren

Jag finns på linkedIn, facebook och snart Twitter. De övriga länkar som kommer upp på mig är äldre händelser och korrekta men viss information känns väldigt föråldrade och är inte relevant längre. Hur gör man för att redigera eller ta bort dessa?

14 04 2010
jobbsk

Hej Berit!
Vad jag kunde se på förstasidan på google, så är det ju rätt tydligt att det rör sig om äldre information. Att ta bort dessa blir svårt, men att hålla sig aktiv på andra ställen, bl.a. de du nämnt, hjälper till att ”knuffa ner” dessa länkar.

15 04 2010
Sweet Annie

Att hålla koll på sin nätidentitet är nog viktigare än man tror.

Jag skriver magisteruppsats om rekrytering via sociala medier och jobbar på att bygga ut mitt kontaktnät. I mitt sökande hamnade jag här och bestämde raskt att lägga till dig som favorit.

15 04 2010
jobbsk

Ok, kul! Tackar! Och lycka till med uppsatsen!

30 07 2013
Skriva cv

Att en arbetsgivare kollar upp en via Facebook får man räkna med. Om man misstycker till det kan man alltid ha en väldigt restriktiv åtkomst till sina bilder och annan information för att arbetsgivare inte ska kunna kolla upp en via Facebook.

Lämna en kommentar