Hur jag själv gjort.

24 03 2010

Igår skrev jag ett gästinlägg på NonProfitPR. Där beskrev jag hur jag själv har gjort i mitt sökande. Jag klistrar in delar av det inlägget här:

Att söka jobb via sociala medier har på sina håll beskrivits som den senaste flugan. Så är det inte enligt min mening. Det är helt enkelt vägen att gå. Egentligen handlar det om att använda ett gammalt tillvägagångssätt men i nya kanaler. För vad vill man uppnå? Jo, att människor i ens omgivning får reda på att man behöver ett nytt jobb, och då möjligen kan hjälpa en med det. Det handlar om att gå via kontakter. Som i alla tider. Att göra det via sociala medier går bara så otroligt mycket snabbare än tidigare och man når betydligt fler människor och potentiella arbetsgivare. Nu ges plötsligt tillfälle att kunna nätverka direkt med nyckelpersoner inom olika organisationer och företag, vilka har varit betydligt svårare att komma i kontakt med tidigare, eller att ens hitta överhuvudtaget . Det här gäller ju inte bara jobbsökande, utan är applicerbart för alla som vill nå ut stort och brett med olika typer av budskap. Det finns givetvis flera olika sätt att göra detta på, och jag ska beskriva hur jag har gjort.

I mitten av januari i år startade jag en grupp på Facebook. ”Nu ger vi grabben ett jobb!” Jag bjöd in mina kontakter, släkt och vänner så att de blev uppmärksammade på min situation och att jag söker jobb inom kommunikationssfären. De bjöd i sin tur in flera av sina kontakter och gruppen började växa. Ganska fort började tips rulla in. Gruppen växte och efter ett par dagar hörde Aftonbladet av sig och gjorde en intervju. P3 hade senare samma dag ett program med artikeln som utgångspunkt. Genast strömmade det in fler tips och CV-förfrågningar. Tidningen City hakade på och ett antal bloggare tog upp mitt case.

Parallellt med gruppen på Facebook har jag använt mig av Twitter och LinkedIn för att utöka mitt nätverk. Även via den här vägen har det kommit in tips och arbetsgivare som kontaktat mig för intervjuer och möten. Min närvaro på dessa ställen och den mediala uppmärksamhet jag fått ledde också till att jag var med och diskuterade jobbsök och karriär i programmet ”På Nätet” i P1 den 15 mars.

Att traditionell media har uppmärksammat mitt arbete är förstås en enorm bonus. Men jag lanserade det här vid rätt tidpunkt då det pratades en hel del i olika tidningar och bloggar om just jobbsök via sociala medier. Och just timing är ju alltid viktigt för att få ut maximal uppmärksamhet för det budskap man vill göra känt, oavsett om avsändaren är en person, ideell organisation eller ett företag.

[tweetmeme https://digitaltjobbsok.wordpress.com/2010/03/24/hur-jag-sjalv-gjort/%5D

Annonser

Åtgärder

Information

5 responses

5 04 2010
Rekryteringskanalen

Rekryteringskanalen vill bara lyfta på hatten och lyckönska dig i ditt jobbsökande om du inte redan har fått jobb!

Rekryteringskanalen har en sektion där du kan söka icke utannonserade jobb där du kan nätverka med ännu fler personer inom jobbsökande. Sektionen heter Rekrycommunity och det är gratis att bli medlem.

Det du gör om du väljer att bli medlem är att du skapar en ny grupp på liknande sätt som Facebook. Sedan står det dig fritt att bjuda in alla andra som också söker jobb och berätta hur du gått tillväga.

Här är länken till Rekrycommunity på Rekryteringskanalen:
http://www.rekryteringskanalen.se/Rekrycommunity/Hem.html

På Rekryteringskanalen kan du även söka ”vanliga” utannonserade lediga jobb, läsa jobbnyheter och följa de just nu aktuella arbetsmarknadsanalyserna.

7 04 2010
jobbsk

Låter intressant! Det ska jag givetvis kolla upp.

10 01 2012
DN’s expertbloggare kopierar text från andra bloggare « Sociala medier

[…] för att marknadsföra sig. Det verkar Hågård ha gjort, för hela första stycket är lyft från detta blogginlägg av Joakim Lindström, med några få justeringar. Att det inte råder någon tvivel om att texten […]

11 01 2012
Personlighet eller varumärke | Bisonblog

[…] Charlotte Hågård verkar ha kopierat delar av sitt svar till en läsare från bland andra Joakim Lindström och Nina Jansdotter. Själv reagerar jag mer på formuleringarna i själva texten.  En sån här […]

11 01 2012
Anmärkningsvärt 11 januari | Being Micke Kazarnowicz

[…] blog­gin­lägg utan att ge blog­gin­läg­get i fråga ett erkän­nande (arti­keln i DN och blog­gin­läg­get som är för­laga) Det är rik­tigt dålig neti­kett och att det upp­täcks visar på hur svårt det är att komma […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: